Konsolidácia alebo privatizácia ŽS CARGO Slovakia ?

Autor: Stanislav Janiš | 13.7.2013 o 22:23 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  27x

Návrh opatrení  na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR, ktorý v stredu schválila vláda je aj nie je privatizácia ŽS CARGO. Pri privatizácii sa menia majitelia a očakáva sa príjem do štátneho rozpočtu. Privatizácia kde sa menia majitelia, ale bez príjmu do štátneho rozpočtu sa volá podľa tohto návrhu konsolidácia.

 

ŽS CARGO bude opäť prechádzať konsolidáciou, ozdravnými opatrenia už po niekoľkýkrát od svojho  vzniku.

V čase začiatku liberalizácie železničného trhu vláda Mikuláša Dzurindu zvolila privatizáciu ŽS CARGO s cieľom etablovať ju na európskom trhu a dostať na slovenské koľajnice čo najviac prepravy. Čím viac prepravy po  koľajniciach štátnych Železníc Slovenskej republiky, tým väčší príjem železníc  a menšie výdavky štátu na udržiavanie prepravnej cesty. Lebo prepravná cesta musí byť v stopercentnom stave či prejde po koľajniciach denne jeden alebo päťdesiat vlakov.

Vtedajšie Ministerstvo dopravy vypísalo na predaj ŽS CARGO medzinárodnú súťaž. Predčasné voľby však proces neumožnili dokončiť. Prvá vláda Róberta Fica  privatizáciu stopla a  rozhodla sa ŽS CARGO podporiť finančne a dala jej pôžičku vo výške 5 miliárd SKK (165 969 594 Eur).

Vláda Ivety Radičovej trvala krátko nato, aby sa so ŽS CARGO dalo niečo urobiť. Druhá vláda R. Fica sa teraz rozhodla pre tzv. konsolidáciu. Konsolidácia začína rozparcelovaním ŽS CARGO na dcérske spoločnosti a následné umožňuje vstup privátneho kapitálu do týchto vzniknutých spoločností. Teda vláda sa rozhodla pre privatizáciu, ktorú nazvala konsolidáciou.

Aký je rozdiel medzi rokom 2006 a 2013? Veľký. Nie len vo veľkosti dlhu ŽS CARGO, ktorý v roku 2011 atakoval už 600 mil. Eur, ale aj v tom, koľko štát získa z privatizácie v rokoch 2013-2014.

Ak štát predá podnik, alebo jeho časť, tak dostane peniaze do štátneho rozpočtu. Ak by štát dnes  predal 100 %, alebo časť akcií ŽS CARGO, tak by s takto získanými peniazmi naložil ako uzná za vhodné. Vlády Mikuláša Dzurindu peniaze získané z privatizácie používali na krytie nákladov súvisiacich so zavedením 2. dôchodkového piliera a na znižovanie štátneho dlhu. Teda peniaze z privatizácie boli využité v prvom rade na dôchodky.

Z dnešného spôsobu privatizácie štát neuvidí ani cent. ŽS CARGO si najskôr založí tri dcérske spoločností. Do týchto dcérskych spoločností, ktoré vzniknú rozparcelovaním súčasnej ŽS CARGO v jednom prípade vstúpi investor navýšením základného imania. Privátny investor vloží peniaze do dcéry ŽS CARGO, v ktorej získa väčšinu. Reálne dá peniaze do svojej spoločnosti, teda  sám sebe,  nie štátu. V ostatných dvoch prípadoch „matka ŽS CARGO" predá majoritnú časť akcií svojich dcér privátnemu investorovi a peniaze z predaja použije na krytie svojho dlhu. A aby to lepšie vyzeralo, tak sa v materiáli uvažuje dokonca o tom, že do dcérskej spoločnosti „CARGO pre údržbu a opravy rušňov a vozňov" môže vstúpiť aj  zadlžená Železničná spoločnosť Slovensko, teda osobná doprava (ŽSSK ). Pritom zadlžená ŽSSK môže vstúpiť do dcéry ŽS CARGO akurát tak svojimi dlhmi.

Pri tomto spôsobe „oddlženia" ŽS CARGO treba poznamenať, že v roku 2006 bola trhová, súťažná  cena ŽS CARGO cca 14 miliárd SKK (cca 465 mil. Eur). Bolo to v čase, keď  ŽS CARGO prepravila ročne 47 mil. ton  tovaru, a nie 37 mil. ton ako v roku 2012, bolo to v čase  menšej konkurencie ako je dnes. Očakávať, že odpredaj časti akcií dcér ŽS CARGO podstatne zníži dlh matky ŽS CARGO je veľmi odvážne. Trhová cena celej ŽS CARGO  je dnes menšia, ako je jej dlh. ŽS CARGO dnes dlhuje viacerým bankám či leasingovým spoločnostiam, štátu ( cca 166 mil. Eur), ale aj Železniciam Slovenskej republiky (cca 100 mil. Eur).

Vyzerá to tak, že na konci navrhovaného „konsolidačného" procesu bude  pád štátnej  ŽS CARGO a fungovanie  jeho sprivatizovaných dcér. Už samotný návrh vytvára totiž  dcérsku spoločnosť na intermodálnu dopravu, ktorá bude konkurenciou súčasnej ŽS CARGO, a veľmi hlasno sa rozpráva aj o širokorozchodnej železnici, ktorá bude  konkurentom nie len ŽS CARGO, ale aj štátnych Železníc Slovenskej republiky.

V konečnom dôsledku na tejto tzv. konsolidácii štát nielenže nezarobí, ale ešte aj prerobí. Dlhy ŽS CARGO voči štátu a štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko nebude mať kto zaplatiť.

Minister dopravy svojim návrhom „konsolidácie" v podstate   potvrdil, že stopnutie privatizácie ŽS CARGO prinieslo výhody konkurencii, finančné  straty pre štát a v konečnom dôsledku v budúcnosti horšie sociálne dosahy na zamestnancov.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

DOMOV

Fraška a boj s SNS či Kotlebom, analytici hodnotia snem Smeru

Snem veľa prekvapení podľa analytikov nepriniesol.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?